Despre “Masterplanul de apă şi canalizare” pentru judeţul Giurgiu se vorbeşte de ani buni. Şi tocmai acum, când s-a trecut de la vorbe la fapte, o poziţie teoretic inexplicabilă a autorităţilor municipale pune beţe în roate implementării celui mai mare proiect cu fonduri europene pe care Giurgiu l-a accesat vreodată.
Este vorba despre Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă şi apă uzată din judeţul Giurgiu, în perioada 2014-2020, care are în vedere implementarea Masterplanului şi listei cu investiţiile prioritare 2014-2020- alimentare cu apă şi canalizare, şi care are o valoare de 106.063.107 euro.
Într-o recentă şedinţă, la care au participat primarii din judeţ, dar şi cel al municipiului, Nicolae Barbu, discuţiile au devenit tensionate, Barbu fiind acuzat de colegii săi că ar bloca intenţionat acest proiect. Explicaţiile sale nu au încălzit pe nimeni, iar conducerea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară(ADI) “Sănătate asigurată prin apă curată” a transmis, recent, presei, un comunicat prin care acuză autorităţile municipale de blocarea efectivă a proiectului.
În document se arată că proiectul este avansat, există contract de finanţare aferent pregătirii aplicaţiei, încheiat cu Ministerul Dezvoltării, dar şi contract de asistenţă tehnică, încheiat cu o firmă specializată. Cu toate acestea, în şedinţa Consiliului Local Giurgiu din 10 iulie, aleşii au respins un proiect de hotărâre privind acordarea unui mandat special Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara ”Sanatate Asigurata prin Apa Curata”, pentru exercitarea atribuţiilor, drepturilor şi obligaţiilor prevăzute la art. 27 din Legea 51/2006.
“Această decizie a consilierilor locali giurgiuveni duce la blocarea celui mai mare proiect din judeţul Giurgiu, finanţat din fonduri europene(…). Pentru ca acest proiect sa îndeplinească cerinţele ghidului de finanţare, o serie de condiţii, prevăzute şi in legislatia naţionala din domeniu, trebuie îndeplinite de către părţile implicate în proiect: ADI ”Sanatate Asigurata prin Apa Curata”, SC Apa Service SA si UAT-urile membre ale Asociatiei.
Acest aranjament institutional format din cei de mai sus trebuie sa functioneze conform prevederilor legale din Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitati publice, care precizeaza la art. 28 alin 2¹ ca ”a) unităţile administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară, având ca scop serviciile de utilităţi publice, în calitate de acţionari/asociaţi ai operatorului regional, prin intermediul asociaţiei, sau, după caz, unitatea administrativ-teritorială, în calitate de acţionar/asociat unic al operatorului, prin intermediul adunării generale a acţionarilor şi al consiliului de administraţie, exercită un control direct şi o influenţă dominantă asupra deciziilor strategice şi/sau semnificative ale operatorului regional/operatorului în legătură cu serviciul furnizat/prestat, similar celui pe care îl exercită asupra structurilor proprii în cazul gestiunii directe.
Controlul direct şi o influenţă dominantă se concretizeaza prin art. 27 alin 3 din Lg 51/2006 care prevede ca pentru operatorii cărora li s-a delegat gestiunea serviciului de utilităţi publice, în baza unui contract de delegare a gestiunii încheiat cu o asociaţie de dezvoltare intercomunitară, atribuţiile de autoritate tutelară se exercită de către asociaţia de dezvoltare intercomunitară, în numele şi pe seama unităţilor administrativ-teritoriale.”
Deoarece in Romania legislatia este alambicata si confuza, pentru ca acest articol de lege sa produca si efecte trebuie ca UAT-urile membre ale Asociatiei sa acorde un mandat special in acest sens, prevedere regasita la art. 10 alin 5 din aceeasi lege: ”Exercitarea atribuţiilor, drepturilor şi obligaţiilor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a), d1), d2), i) –k), art. 9 alin. (2) lit. g), art. 27, art. 29 alin. (2)şi art. 30 alin. (5) este condiţionată de primirea în prealabil a unui mandat special din partea autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei.”
In conditiile in care un astfel de mandat special nu era acordat, ADI ”Sanatate Asigurata prin Apa Curata” solicita tuturor UAT-urilor membre, inclusiv Consiliului Local Giurgiu, acordarea acestuia, pentru a putea remedia problema de a carei rezolvare depinde aprobarea proiectului de apa si apa uzata de la nivelul judetului Giurgiu”, se arată în comunicatul ADI.
Potrivit aceleiaşi surse, pentru a se asigura de corectitudinea demersului, ADI-ul a solicitat si Ministerului Fondurilor Europene o pozitie referitoare la situatia din Giurgiu.
Ministerul menţionat, printr-o adresă, confirma ca “sunt indeplinite conditiile institutionale necesare accesarii finantarii POIM pentru Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata din judetul Giurgiu in perioada 2014 – 2020, de catre aceste entitati in temeiul dispozitiilor art. 10 alin. 5 corelate cu cele ale art. 27 alin. 3 din Legea nr. 51/2006”. IATĂ:
![](https://giurgiu-net.ro/wp-content/uploads/2019/07/fond-1.jpg)
![](https://giurgiu-net.ro/wp-content/uploads/2019/07/fond-2.jpg)
![](https://giurgiu-net.ro/wp-content/uploads/2019/07/fond-3.jpg)
“Cu toate ca au avut la dispozitie toate informatiile necesare, consilierii locali din Giurgiu nu au citit, nu au inteles sau pur si simplu nu au vrut sa remedieze o problema institutionala care face imposibila acordarea finantarii europene.
Explicatiile oferite in cadrul sedintei de Consiliul Local Giurgiu au fost legate de orice alt aspect in afara de cel important, si anume blocarea finantarii europene. S-a vorbit despre vanzarea de actiuni ale SC Apa Service SA, despre preluarea controlului de catre Consiliul Judetean Giurgiu, despre profitul Apa Service SA, aspecte care nu fac in nici un fel obiectul solicitarii ADI-ului.
S-a evidentiat faptul ca SC Apa Service SA obtine profit doar in Giurgiu, nu si in celelalte localitati unde mai opereaza, iar acest lucru indreptateste cumva Consiliul Local Giurgiu sa ia decizia neacordarii mandatului special. Reamintim consilierilor locali ca, atunci cand vorbim de companii de stat din sfera serviciilor publice, principiile aplicabile sunt cele ale ”transparenţei, egalităţii de tratament, continuităţii, adaptabilităţii, accesibilităţii, responsabilităţii şi al furnizării serviciilor publice la standarde de calitate” (OUG 57/2019 privind Codul Administrativ, art. 580).
Intr-adevar, profitul din activitate trebuie sa existe, dar abordarea unei probleme din sfera serviciilor de utilitate publica, doar prin prisma profitului si a mentalitatii de afacerist, nu-si are locul atunci cand se iau decizii in administratie publica, decizii cu impact direct asupra populatiei”, se mai arată în comunicatul ADI.
În acelaşi document, semnat de directorul Florian Velicu, este amintit faptul că municipiul Giurgiu a beneficiat, prin intermediul aceluiaşi aranjament institutional de fonduri europene, prin programul POS Mediu, investitii care permit SC Apa Service SA sa opereze acum “fara a fi nevoie de mari investitii in Giurgiu”.
Mai jos aveţi, integral, adresa ADI către municipalitate, prin care solicită mandatul menţionat, cu toate explicaţiile, articolele de lege aferente:
![](https://giurgiu-net.ro/wp-content/uploads/2019/07/adi-1.jpg)
![](https://giurgiu-net.ro/wp-content/uploads/2019/07/adi-2.jpg)
![](https://giurgiu-net.ro/wp-content/uploads/2019/07/adi-3.jpg)
![](https://giurgiu-net.ro/wp-content/uploads/2019/07/adi-4.jpg)
![](https://giurgiu-net.ro/wp-content/uploads/2019/07/adi-5.jpg)
![](https://giurgiu-net.ro/wp-content/uploads/2019/07/adi-6.jpg)