În urmă cu 6 luni, în municipiul nostru, cu fonduri guvernamentale, era deschis Incubatorul de Afaceri, o structură ce mai funcţionează în alte circa 10 judeţe din ţară. În 6 luni, 13 persoane fizice au reuşit să îşi găsească locul în incubatorul de afaceri. Giurgiuvenii şi-au înfiinţat o firmă, au primit ajutor financiar(fonduri de la stat), dar şi spaţiu pentru birouri, cât şi pentru activităţile pe care le au de desfăşurat. De asemenea, spaţiile le-au fost mobilate şi au primit inclusiv computere.

Cele mai importante aspecte legate de acest subiect, destul de puţin cunoscut la nivelul giurgiuvenilor, le-am aflat de la administratorul Ionel Burea._DSC0158

Reporter: Ce este un incubator de afaceri?

Ionel Burea: Firmele nou-înfiinţate sau care vor să se înfiinţeze intră în acest program şi aici se pot dezvolta. Societăţile, aflate la început, ce nu au potenţial financiar, nu au un spaţiu unde să-şi desfăşoare activitatea, depun proiecte în acest sens(aici vorbim despre persoane fizice). Dacă aceste proiecte sunt eligibile, firmele sunt acceptate în cadrul acestui incubator şi, pe o perioadă de 3 ani, îşi desfăşoară activitatea aici.

R: Ce s-a realizat până acum, la Giurgiu, de când a fost înfiinţat Incubatorul de Afaceri?

I.B.: Incubatorul a fost inaugurat, anul trecut, la sfârşitul lunii octombrie. Până acum, la Giurgiu, am reuşit amenjarea unei părţi din clădire. O altă parte a fost amenajată de Primăria Giurgiu şi aşa am preluat-o. Şi, de asemenea, au fost mai multe sesiuni de analizare a dosarelor depuse pentru acceptarea în incubator. În acest moment, avem 13 firme din domenii precum asistenţă stomatologică, reparaţii aparate uz casnic, consultanţă în afaceri, fabricare săpunuri şi detergenţi ecologici, activităţi ale centrelor de fitness şi recuperare sau curăţenie, contabilitate.

R: Care sunt facilităţile de care beneficiază cei care intră în incubatorul de afaceri?

I.B.: În primul rând, acordarea fondului de minimis, respectiv 20.000 de lei, pentru fiecare firmă incubată, pentru a-şi achiziţiona echipamente, site-uri, pentru a-şi desfăşura activitatea. Mai primesc 5.000 de lei pe perioada de 3 ani, pentru consultanţă economico-financiară şi juridică. Au 3.000 de lei, anual, pentru plata utilităţilor în cadrul incubatorului şi 9.000 lei, pe toată perioada de incubare, pentru participări la târguri şi expoziţii. Toate acestea sunt fonduri nerambursabile.

R: Făcându-şi sediul social aici, nu plătesc nimic?

I.B.: Obligaţia firmelor este de a plăti o taxă de administrare, stabilită la 3,72 de euro metrul pătrat pentru fiecare spaţiu. Din această taxă de administrare, lor li se asigură curăţenie în spaţiile comune şi pază. Fiecare birou are circa 12 metri pătraţi.

R: După cei 3 ani de incubare, ce se va întâmpla?

I.B.: Firmele au obligaţia de a părăsi incubatorul şi de a fi societăţi de sine stătătoare şi de a se dezvolta în continuare. După aceşti 3 ani, firmele au obligaţia ca pe o perioadă de 2 ani, să prezinte raportări pentru a fi monitorizate.

R: Un exemplu de incubator de afaceri din ţară, de mare succes?

I.B.: Pentru mine este un model incubatorul de afaceri de la Sfântul Gheorghe, pe urmele căruia aş dori să merg şi eu. Ei sunt la a treia perioadă de incubare, adică la al 9-lea an şi, din discuţia cu administratorul de acolo, şi domnia sa a început tot aşa, cu firme incubate, apoi s-a trecut la „clustere”, adică mai multe firme care s-au asociat.

R: Ce capacitate are clădirea de la Giurgiu?

I.B.: Prin contractul de administrare al incubatorului, trebuie să avem minimum 16 firme pentru a ne desfăşura activitatea şi maximum 24. Am avut deja o discuţie cu reprezentanţii autorităţilor locale pentru a ne acorda şi etajul pentru a amenaja şi acolo spaţii noi. Aici, în cadrul incubatorului, sunt firme care au doar sediul social, dar multe au punctul de lucru, adică îşi desfăşoară, efectiv, activitate aici.

R: Dintre acestea, enumeraţi câteva!

I.B.: Reparare aparate de uz casnic, meditaţii la limba română sau activităţi de consultanţă în afaceri. Urmează să avem şi un atelier de fabricare instrumente muzicale. În momentul în care persoanele fizice sunt acceptate în cadrul incubatorului, au 30 de zile să-şi înfiinţeze firma. Când vin şi depun dosarul la noi, respectiv proiectele, obligaţia este doar de a-şi rezerva denumirea societăţii la Registrul Comerţului. Nu trebuie neapărat să se înfiinţeze înainte şi vin la incubator, îşi fac doar rezervarea şi definitivează procedura ulterior.

După depunerea documentaţiei, aceasta este analizată şi cei interesaţi vor susţine şi un interviu.

 

Cătălina Sfetcu

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ