Timbrul de mediu va fi aplicat numai autovehiculelor de pasageri cu cel mult opt locuri si va fi stabilit luand in calcul integral emisia de dioxid de carbon, nu doar 30% ca in prezent, cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2 urmand sa scada comparativ cu valorile actuale, transmite agentia de presa Mediafax. Timbrul de mediu a fost discutat in sedinta de miercuri a Guvernului.

Potrivit informatiilor obtinute de Mediafax, plata pentru timbrul de mediu va fi efectuata o singura data pe toata durata de functionare a masinii, indiferent de cate ori aceasta va fi vanduta ulterior.

Agenta de presa precizeaza ca timbrul de mediu va fi aplicat numai masinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu si celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitata in continuare actuala taxa auto.

Propunerea a fost prezentata Guvernului de catre ministrul Mediului,Rovana Plumb, in sedinta de miercuri a Guvernului.

„Intentia este sa aplicam principiul conform caruia «poluatorul plateste», dar si sa incurajam achizitia de masini mai putin poluante. Acum, pentru masinile vechi si foarte vechi este perceputa o taxa aberanta, ceea ce creeaza un blocaj in achizitionarea de masini mai putin poluante”, a declarat pentru Mediafax ministrul Rovana Plumb.

Conform propunerii prezentate, timbrul de mediu va lua in calcul doar emisiile poluante de dioxid de carbon, spre deosebire de sistemul actual in care este calculata si cilindreea. Emisia de dioxid de carbon va fi luata in calcul integral la stabilirea valorii timbrului de mediu, in conditiile in care in prezent aceste emisii au o proportie de doar 30% la stabilirea taxei auto.

Timbrul de mediu va fi calculat in continuare si in functie de cota de depreciere a masinii, rezultata din vechimea acesteia.

Potrivit sursei citate, prin noul sistem de calcul, cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca acest tip de masini mai are o durata scurta de functionare si, deci, va polua pentru un interval mai mic.

Legea noii taxe auto (legea nr. 9/2012) stabilea ca taxa de poluare va fi achitata si de autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora.

Desi aceasta prevedere ar fi trebuit sa intre in vigoare inca de la inceputul anului 2012, Guvernul de la acea data a decis suspendarea aplicarii acestei dispozitii pana la 31 decembrie 2012, ea urmand sa se aplice din nou de la 1 ianuarie 2013. Potrivit Executivului de atunci, masura se impunea pentru a acorda „un ragaz suficient de timp persoanelor implicate in procesul inmatricularii autovehiculelor rulate pentru care se cere prima transcriere a dreptului de proprietate” in conditiile in care pentru calculul taxei datorate de aceste autoturisme sunt necesare „date si documente greu accesibile”, iar in proces sunt implicate mai multe persoane si organisme ale statului.

De la 1 ianuarie 2013, taxa de prima vanzare auto a intrat in vigoare, astfel incat incepand cu aceasta data, taxa de poluare pentru autovehicule trebuie platita inclusiv de autoturismele inmatriculate in Romania inainte de 2007, pentru care nu a fost platita o astfel de taxa.

Ce trebuie sa stii despre taxa auto in vigoare acum?

Legea  nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule  stabileste ca taxa de poluare este  fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi, cat si pentru cele second-hand, care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau in strainatate. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora.

Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Taxa se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului.

Atentie! Masinile inmatriculate in perioada 1 ianuarie 2007 – 1 iulie 2008 nu vor trebui sa achite taxa pe poluare in noua ei forma intrucat ele au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima inmatriculare a acestora a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule in temeiul art 214 1 – 214 3 din Codul Fiscal.

De asemenea,  taxa de poluare nu este achitata nici de autovehiculele incadrate in categoria vehiculelor istorice sau care au fost acordate unor institutii ale statului. In acelasi timp, sunt scutite de plata taxei si autoturismele confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Taxa de poluare, mai mare in 2013 din cauza cursul valutar

Din 2013  platim mai mult pentru taxa auto, cursul de schimb valutar pe baza caruia se calculeaza valoarea in lei a taxei de poluare in acest an fiind cu 5,16% mai mare decat cel pe care il utilizam in 2012.

In 2013, taxa de poluare pentru autovehicule este calculata in functie de cursul leu/euro publicat de Banca Centrala Europeana in 1 octombrie 2012, prima zi lucratoare din luna octombrie.

Conform datelor publicate de Banca Centrala Europena, cursul de schimb valutar in 1 octombrie a fost de 4,5223 lei/euro, ceea ce inseamna ca aceasta valoare va fi utilizata pentru calculul taxei auto, incepand cu 1 ianuarie 2013.

Cursul valutar este mai mare cu 5,16% decat cel utilizat in 2012, stabilit la 4,3001 lei/euro.