Prin caracterul şi conţinutul lor, Deniile sunt unicate în cultul ortodox.

Cuvântul „denie” vine de la slavonescul „vdenie” şi înseamnă priveghere sau slujbă nocturnă. Mai exact, denia este slujba Utreniei care se săvârşeşte seara, în ajun. Denia se deosebeşte de priveghere, care înseamnă tot slujbă de seară, prin faptul că se referă numai la Utrenia săvârşită seara. Ele se săvârşesc de fapt după rânduiala Utreniei zilelor de rând din Postul Mare, cu deosebirea că au Evanghelie.

Aceste Denii sunt de fapt Utreniile zilelor din toată săptămâna, începând cu cea din seara Duminicii Floriilor, care este Utrenia de Luni, şi terminând cu cea din seara Vinerii Sfintelor Patimi sau Utrenia Sâmbetei celei Mari. Ele sunt săvârşite după rânduiala Utreniei zilelor de rând din Postul Mare cu deosebirea că au Evanghelie. Joi seara, reprezintă citirea celor 12 Evanghelii, care sunt pe tot parcursul slujbei, iar Sf. Evanghelie rămâne asezată pe analog în faţa uşilor împărăteşti. Denia de Vineri seara are un caracter profund funebru, fiind de fapt slujba înmormântării Domnului nostru Iisus Hristos.

Marti se face pomenirea celor zece fecioare. Din pilda retinem ca cinci fecioare au avut doar candela fara ulei, iar celelalte cinci au avut si candela si ulei. Candela fara ulei reprezinta realizarea de sine in totala nepasare de ceilalti. Candela cu ulei reprezinta evlavia insotita de milostenie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.