Ministerul Transporturilor vrea să construiască o nouă autostradă, care va face parte din Autostrada Inelară a Mării Negre, un proiect cu o lungime de aproximativ 7.000 de km şi care, aşa cum îi spune numele, va înconjura Marea Neagră, trecând prin mai multe ţări din zonă.

Tronsonul care va străbate România are două variante, una principală şi una alternativă, reiese din datele puse la dispoziţia gândul de Ministerul Transporturilor. Traseul variantei principale este Albiţa (graniţa României cu Republica Moldova) – Focşani – Ploieşti – Bucureşti – Giurgiu, cu o lungime totală de 456,8 km. Valoarea totală a investiţiei, calculată de Ministerul Transporturilor, pentru acest traseu este de 11.679,08 milioane lei, echivalentul a 2,7 miliarde euro.

“Autostrada-inel” ar urma să unească următoarele oraşe: Istanbul, Samsun şi Trabzon (Turcia), Batumi şi Poti (Georgia), Novorossiisk, Rostov-pe-Don, Taganrog (Rusia), Mariupol, Odesa (Ucraina), Chişinău (Moldova), Bucureşti, Haskovo (Bulgaria). Apoi, inelul va fi închis trecând prin Edirne (Turcia) şi ajungând din nou la Istanbul. O prelungire a autostrăzii va ajunge până la Komotini şi Aleksandroupolus (Grecia).

Varianta alternativă, având o lungime de 622 de km, cuprinde Albiţa – Focşani – Ploieşti – Bucureşti – Constanţa, iar valoarea totală a investiţiei ar fi de 13.662,18 milioane lei, adică 3,17 miliarde euro.

 

În România, finanţarea secţiunilor autostrăzii va fi asigurată de la bugetul de stat sau prin parteneriat public privat (PPP). Unele porţiuni care intră în această autostradă sunt deja finalizate.

 

Ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare: “Nu este doar un proiect viabil economic, ci absolut necesar pe termen mediu”

 

Întrebat de gândul cât de viabil este proiectul Autostrăzii Inelare a Mării Negre, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, a declarat că este vorba de un proiect absolut necesar pe termen mediu.

 

“O autostradă care să unească litoralul tuturor statelor de la Marea Neagră va fi mereu pe lista de priorităţi a României având în vedere importanţa pe care ţara noastră o acordă acestui spaţiu. Proiectul Autostrăzii Inelare a Mării Negre nu este doar unul viabil economic, ci absolut necesar pe termen mediu”, ne-a declarat ministrul.

 

El este de părere că, pe măsură ce Uniunea Europeană îşi extinde graniţele şi economiile din regiune se conectează la piaţa unică, integrarea infrastructurilor este esenţială pentru folosirea oportunităţilor de cooperare.

 

“În acest context, am făcut doi paşi importanţi în cadrul şedintei comune de guvern de la Iaşi. Am decis de comun acord cu colegii de la Chişinău ruta acestei autostrăzi pe teritoriile statelor noastre şi, în paralel, am decis ca România şi R. Moldova să îşi susţină reciproc opţiunea în faţa celorlalţi participanţi la proiectul AIMN. E un gest important atât politic, cât şi pentru perspectivele acestui proiect”, a mai arătat ministrul Transporturilor.

 

Care este stadiul actual, cât costă şi când vor fi gata secţiunile porţiunii AIMN din România

 

Secţiunile în care este împărţită autostrada în România au diverse stadii de execuţie, de la elaborare de studii de fezabilitate, lucrări în execuţie, iar altele sunt deja finalizate, după cum rezultă din datele de la Ministerul Transporturilor.

 

Varianta principală:

 

Secţiunea Lungime secţiune (km) Stadiu actual Valoare (mil. lei, cu TVA) Sursa finanţare

1. Albiţa – Focşani 155 pregătire studiu fezabilitate 3.159,8 Propunere PPP

2. Focşani-Ploieşti 133 elaborare studiu fezabilitate 2.455,23 Propunere PPP

3. Ploieşti-Bucureşti 62 execuţie, cu term de finaliz trim II a.c. pt centura Buc-Ploieşti şi trim 4 a.c. pt secţiunea km 0-km 6+550 2.104 Bugetul de stat

4. By pass Bucureşti Nord-by pass Bucureşti Sud 48 Studiu fezabilitate-lansare licitaţie concesiune 3.878 Propunere concesiune

5. By pass Bucureşti Sud- Adunaţii Copăceni 11,5 Reabilitare DN, lucrări în derulare, termen de finaliz 2013 80,26 reabilitare DN, lucrări în derulare. termen de finalizare 2013

6. Adunaţii Copăceni-Giurgiu 47,3 Drum modernizat, la 4 benzi de circulaţie în operare Drum modernizat, la 4 benzi de circulaţie

TOTAL 456,8 11.679,08

Sursa: Ministerul Transporturilor

 

Varianta alternativă:

 

Secţiune Lungime secţiune (km) Stadiu actual Valoare (mil lei, cu TVA) Sursa finanţare

1. Albiţa Focşani 155 Pregătire elaborare studiu fezabilitate 3.159,8 propunere PPP

2. Focşani Ploieşti 133 Elaborare studiu fezabilitate 2.455 Propunere PPP

3. Ploieşti-Bucureşti 62 Execuţie 2.104 Buget de stat

4. By pass Bucureşti Nord- By pass Bucureşti Sud 48 studiu fezabilitate 3.878,27 Propunere concesiune

5. By pass Bucureşti Sud-Cernavodă 151 In operare În operare

6. Cernavodă-Medgidia 20,491 Execuţie lucrări la profil de autostrada (termen estimativ deschidere trafic pe o cale 1 iulie 2012) 784,51 BEI+FC+GoR

7. Medgidia-Constanţa 30,82 Execuţie lucrări la profil de autostradă, termen de finalizare integrală – iunie 2012 735,08 BEI+FC+GoR

8. By pass Constanţa-Constanţa Port 22,1 Execuţie lucrări la profil de autostradă – termen de finalizare iunie 2012 543,77 BERD+FC+GoR

Total 622,61 13.662,18

Sursa: Ministerul Transporturilor

 

România şi Republica Moldova “se sprijină reciproc”

 

Oricum, România şi Republica Moldova intenţionează să promoveze, sprjinindu-se reciproc, o rută a viitoarei Autostrăzi Inelare a Mării Negre (AIMN) care să unească Bucureştiul de Chişinău şi să servească “nevoilor reale” de transport ale celor două state.

 

“Din perspectiva europeană, suprapunerea acesteia (Autostrăzi Inelare a Mării Negre – n.n) cu principalele axe de transport ale UE, includerea Chişinăului şi a Bucureştiului în acest parcurs, sunt elemente ce fac proiectul relevant economic şi facilitează transpunerea lui în practică într-un orizont de timp previzibil”, se arată într-un comunicat al Biroului de presă al Executivului, remis sâmbătă după şedinţa comună de la Iaşi a guvernelor celor două state.

 

Ministrul Alexandru Nazare, împreună cu omologul său, Anatol Şalaru, au semnat o scrisoare comună către secretariatul tehnic al AIMN de susţinere a traseului Giurgiu – Bucureşti – Focşani-Albiţa-Chişinău-Odessa precum şi conexiunea cu Marea Neagră, prin Portul Constanţa.

Patru benzi, circa 7.000 de km lungime. Investiţie estimată: circa 19 miliarde dolari

 

Proiectul Autostrăzii Inelare a Mării Negre, care va avea o lungime de circa 7.000 de km, prevede un sistem de patru benzi care va conecta Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, Republica Moldova, România, Grecia şi Bulgaria. Memorandumul de înţelegere pentru dezvoltarea autostrăzii a fost semnat în aprilie 2007 la Belgrad de către guvernele ţărilor membre ale Organizaţiei pentru Coooperare Economică la Marea Neagră şi a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2008.

 

Pentru a pune în aplicare proiectul a fost înfiinţat un secretariat tehnic al Autostrăzii Mării Negre, având sediul în Salonic.

 

Ucraina s-a opus

 

Fiecare stat a stabilit deja datele tehnice pentru porţiunile de autostradă care vor trebui construite la nivel naţional.

 

“Până în prezent, au fost parcurse toate etapele tehnice iniţiate, cu scopul asigurării continuităţii inelului AIMN, fiecare stat detaliind atât componenta naţională a traseului, cât şi datele tehnice aferente de implementare”, au precizat pentru gândul surse din Ministerul Transporturilor. În cadrul întâlnirilor oficiale au fost dezbătute punctele de intersecţie pe graniţă, toate statele semnatare ale Memorandumului de înţelegere – cu excepţia Ucrainei – ajungând la un consens în vederea definitivării rutei.

 

Investiţia totală pentru construcţia autostrăzii inelare nu a fost stabilită, presa internaţională vehiculând, în urmă cu câţiva ani, o sumă de aproximativ 19 miliarde de dolari.

 

“Pentru finanţarea construcţiei autostrăzii inelare vor putea fi folosite fonduri de la bugetele naţionale, fonduri europene, precum şi alte finanţări de la instituţii internaţionale precum Banca Europeană pentru Investiţii, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare sau alte fonduri”, se arată în memorandumul semnat în 2007.

 

Care este traseul autostrăzii în România

 

“Până în prezent, traseul propus este aproape integral la profil de autostradă, cu excepţia sectiunii Bucureşti – Giurgiu, încadrată ca drum reabilitat – expres, cu 4 benzi de circulaţie”, se arată într-un răspuns primit de la Ministerul Transporturilor.

 

România a aprobat, încă din 2009, prin ordin al Ministrului Transporturilor, ca rută principală a Autostrăzii Inelare a Mării Negre, traseul Giurgiu – Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Albiţa, respectiv ca rută secundară Bucureşti – Constanţa.

 

Propunerea României pentru ruta secundară a Autostrăzii Inelare a Mării Negre:

 

 

Nu se ştie exact când va fi gata autostrada

 

La întrebarea când ar trebui să fie gata porţiunea din AIMN ce traversează România, MInisterul Transporturilor a trimis următorul răspuns:

Ruta principală:

 

– Giurgiu – Bucuresti – profil DN expres, în operare

– Bucuresti – Ploiesti – profil de autostradă, operaţional în 2012

– Ploieşti – Buzau – Focsani – Albiţa, profil de autostradă, parte a reţelei TEN – T centrale.

 

Ruta alternativă:

 

– Albiţa – Focşani – Buzău -Ploieşti, profil de autostradă, parte a retelei TEN – T centrale

– Bucuresti – Ploieşti – profil de autostradă, operaţional in 2012

– Centura de sud a Bucureştiului – 36 de luni de la atribuirea contractului de concesiune

– Bucureşti – Cernavodă – în operare

– Cernavodă – Constanta/ By pass Constanţa – până la finele anului 2012.

 

Citeşte şi Infrastructura de transport a Moldovei va fi conectată la toate coridoarele europene din România

 

Proiect prioritar al Organizaţiei Mării Negre în 2012

 

Autostrada Inelară a Mării Negre reprezintă unul dintre proiectele prioritare de pe agenda Organizaţiei de Cooperare Economică la Marea Neagră (OCEMN), a cărei preşedinţie este deţinută de Serbia, până la finele lunii iunie a acestui an, potrivit site-ului organizaţiei.

 

“O mare parte a acestei autostrăzi ar putea fi reprezentată de actualele variante de drumuri existente, din diferite categorii, iar principalul obiectiv este de a crea o arteră rutieră internaţională, prin întreţinerea, reconstrucţia, reabilitarea, modernizarea şi construcţia unor conexiuni între infrastructura rutieră principală şi cea secundară. Multe dintre secţiunile autostrăzii inelare vor coincide cu părţi ale actualelor axe de transport europene”, se arată în proiectul iniţial al autostrăzii.

 

La finele anului 2010, preşedintele rus de la acea vreme, Dmitri Medvedev, a semnat o lege care ratifică un memorandum internaţional privind construcţia autostrăzii care va înconjura Marea Neagră. “Viitoarea autostradă va intensifica schimburile comerciale, economice, umanitare şi legături de turism în regiunea Mării Negre şi pe întregul continent eurasiatic”, se arată în memorandum.

gandul.info

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.