Agentia Nationala de Administrare Fiscala si structurile ei teritoriale sunt obligate sa acorde contribuabililor asistenta si indrumare in domeniul fiscal. Adica trebuie sa ofere contribuabililor informatii despre cum pot beneficia de un anumit drept fiscal sau despre cum trebuie sa procedeze pentru a se conforma unei obligatii fiscale. Procedura este reglementata printr-un act normativ din 2008, care stabileste exact cum poate fi solicitata asistenta fiscala, dar si ce informatii pot sau nu pot fi oferite.

Cine poate acorda asistenta fiscala

Procedura privind indrumarea si asistenta contribuabililor de catre organele fiscale a fost aprobata prin Ordinul ANAF nr. 1338/2008.

Potrivit acestui ordin, indrumarea si asistenta contribuabililor se acorda de catre:

  • Directia generala de administrare a marilor contribuabili, denumita in continuare DGAMC, prin serviciul de asistenta pentru mari contribuabili;
  • Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, prin serviciile/ birourile de asistenta a contribuabililor;
  • Administratiile finantelor publice municipale/orasenesti/comunale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin serviciile/birourile/compartimentele de asistenta a contribuabililor sau serviciile/birourile/ compartimentele cu atributii in domeniul asistentei;
  • Administratiile finantelor publice pentru contribuabili mijlocii, prin birourile/ compartimentele de asistenta a contribuabililor;
  • Centrul de asistenta a contribuabililor.

Actul normativ mentionat stabileste ca, prin cererile lor de asistenta, contribuabilii pot solicita asistenta autoritatilor fiscale in ceea ce priveste impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare administrate de ANAF.

Totusi, potrivit prevederilor, exista anumite informatii pe care ANAF nu este obligata sa le ofere, si anume:

  • informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus inspectiei fiscale si in legatura cu aceasta;
  • informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale;
  • informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale;
  • informatii care nu intra in sfera de competenta a ANAF;
  • informatii care contravin principiului secretului fiscal;
  • informatii in legatura cu reclamatiile privind incalcarea prevederilor codurilor de conduita de catre personalul angajat in cadrul unitatilor fiscale;
  • informatiile de interes public solicitate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • alte informatii a caror furnizare este interzisa, conform legislatiei in vigoare.

Pentru a beneficia de asistenta, contribuabilii se pot adresa organului fiscal in a a carui raza teritoriala se afla domiciliul lor fiscal
declarat. Domiciliu fiscal este:

  • domiciliul, in cazul persoanelor fizice;
  • sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere;
  • sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor daca acestea nu se realizeaza la sediul social declarat, in cazul persoanelor juridice.

Citeste AICI mai multe informatii despre domiciliul fiscal.

Totusi, potrivit reglementarilor legale, contribuabilii se pot adresa si directiilor generale ale finantelor publice (DGFP), insa numai dupa ce s-au adresat administratiilor financiare locale, iar acestea nu au reusit sa le rezolve solicitarea. In acest caz, este nevoie ca, la solicitarea facuta catre directiile generale ale finantelor publice, contribuabilii sa anexeze copia intrebarii si a raspunsului primit.

Daca nici raspunsul primit de la DGPF nu le rezolva problema, contribuabilii se pot adresa direct ANAF prin Directia de indrumare si asistenta a contribuabililor. La solicitarea catre ANAF trebuie anexata copia intrebarii si a raspunsului primit de la DGFP.

Cum poti primi asistenta din partea ANAF

Exista mai multe modalitati de a primi asistenta din partea ANAF. Astfel, contribuabilii se pot prezenta direct la ghiseele organelor fiscale sau pot solicita informatii in scris ori telefonic.

Telefonic, solicitarile se pot face la Centrul de asistenta a contribuabililor ANAF (031/4039160 ) sau la serviciile/birourile /compartimentele de asistenta din cadrul organelor fiscale locale. Gasiti AICI o lista cu numerele de telefon.

In cazul cererilor scrise, acestea pot fi transmise prin posta sau pot fi trimise pe e-mail. Este important de precizat ca, indiferent de metoda de comunicare aleasa, cererile de informatii ale contribuabililor trebuie sa includa, in mod obligatoriu, urmatoarele date de identificare:

  • numele si prenumele ( in cazul persoanelor fizice) sau denumirea societatii, domiciliul fiscal,
  • codul de identificare fiscala,
  • semnatura contribuabilului, persoana fizica, sau a reprezentantului legal in cazul societatilor comerciale.

Ordinul ANAF nr. 1338/2008 mai precizeaza ca, pentru a beneficia de asistenta prin e-mail, contribuabilii trebuie sa formuleze solicitarea clar si concis si neaparat trebuie sa includa datele mentionate anterior.

Potrivit Codului de procedura fiscala, cererile depuse de catre contribuabil se solutioneaza de catre organul fiscal in termen de 45 de zile de la inregistrare. In situatiile in care, pentru solutionarea cererii, sunt necesare informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate.

Citeste mai mult: http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_27778/ANAF-este-obligat-prin-lege-sa-te-ajute-Cand-si-cum-poti-beneficia-de-asistenta.html#ixzz1mcxSTPub

 

LĂSAȚI UN MESAJ