Parlamentul de la Sofia va adopta în curând câteva amendamente legale care vor face imposibil ca o maşină al cărei proprietar are domiciliul într-o altă ţară să continue să poarte un număr de înmatriculare din Bulgaria.

Declaraţia a fost făcută, potrivit Agerpres, de Borislav Bogoev, vicepreşedinte al Comisiei bulgare de supraveghere financiară de la Sofia, la sfârşitul conferinţei “Asigurările auto în Sud-Estul Europei: Soluţii pentru probleme transfrontaliere”.

Bogoev a declarat că, prin modificarile legale, noul proprietar al unui autovehicul va fi obligat să-l înmatriculeze la adresa sa de domiciliu în termen de 14 zile după achiziţionare, după care vechiul număr de înmatriculare a vehiculului îşi va pierde valabilitatea. În acest fel, nu va mai fi posibil ca vreun român să-şi cumpere un autoturism din Bulgaria şi să continue să-l conducă în România fără să-i schimbe numărul de înmatriculare. Urmează ca, în paralel, să fie modificat şi regimul de emitere a procurilor prin care cetăţtenii bulgari transferă dreptul de conducere a maşinii unei terţe persoane.

Bogoev a spus că dacă un autoturism înmatriculat în Bulgaria produce un accident în România, despagubirile sunt plătite de compania de asigurări din Bulgaria, sau, în cazul în care acesta nu are asigurare, de Fondul de garantare din Bulgaria. În momentul de faţă, la acest fond au fost reclamate despăgubiri de peste 33 milioane de euro, pe care oficialul bulgar le consideră o scurgere a unor capitaluri naţionale din Bulgaria către România.

Cea mai mare problemă a asiguratorilor din Bulgaria este că media primelor de despăgubire în România este mult mai mare decât la sud de Dunăre, în condiţiile în care preţul poliţelor de asigurare în Bulgaria este mai mic decât în România. O alta problemă ar fi că nu se poate face o evaluare personală a riscului când este vorba de un şofer român, deoarece bulgarii nu deţin informaţii despre persoana respectivă.

De partea cealaltă, problema asiguratorilor din România vizavi de maşinile înmatriculate în Bulgaria este încasarea cu mare întârziere a banilor după plata despăgubirilor către persoanele afectate de accidentele rutiere.

“Când eu plătesc o despăgubire pentru un accident cu autoturism înmatriculat în Bulgaria, îmi cer banii de la Fondul de garantare din România care la rândul său se adresează fondului respectiv din Bulgaria”, a declarat pentru Agerpres, Ionel Dima, vicepreşedinte al companiei AVUS Austria. “Problema este că trebuie să aştept un an până când îmi primesc banii înapoi”, a mai spus Dima, al cărui birou din Bucureşti pe care îl conduce a plătit, dar nu a încasat, aproximativ 500.000 de euro pentru daune provocate de vehicule înmatriculate în Bulgaria.

Fenomenul maşinilor înmatriculate în Bulgaria care circulă pe drumurile româneşti nu aduce daune numai companiilor de asigurări, ci şi sistemelor fiscale ale celor două ţări. Astfel, potrivit lui Kosta Ciolakov, vicepreşedinte al Asociaţiei asiguratorilor din Bulgaria, în majoritatea cazurilor, maşinile îşi schimbă proprietarul printr-un contract de vânzare-cumpărare încheiat între un cetăţean bulgar şi un cetăţean român. Acest contract rămâne însă secret pentru autorităţile române, fiind folosit numai în Bulgaria. Numai că, în ţara noastră, românul nu conduce autoturismul pe baza acestui contract, ci pe baza unei procuri potrivit căreia proprietarul autoturismului ar fi cetăţeanul bulgar, astfel că nici vechiul, nici noul proprietar al maşinii nu plătesc taxe. Această practică este posibilă din cauza unor notari bulgari care emit asemenea procuri, deşi ştiu că autoturismul nu mai aparţine vânzătorului.

Comisarul Alexi Stratiev, director al poliţiei rutiere din Bulgaria, a declarat că la începutul lui 2011, partea bulgară a informat autorităţile române despre circa 4.000 de maşini achiziţionate de conaţionali ai noştri. “În urmă cu câteva zile am primit informaţii că doar 500 din aceste maşini nu mai au numere de înmatriculare din Bulgaria”, a declarat Stratiev, surprins de faptul că poliţia română nu reacţionează, deşi deţine informaţia că celelalte 3.500 de maşini nu mai aparţin unor cetăţeni bulgari.

Mona Cucu, membră a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, a anunţat că în doar patru ani numărul accidentelor produse în România de autoturisme înmatriculate în Bulgaria a crescut de 15 ori: de la 204 în 2006, la 3155 în 2010. Numai în primele şase luni ale anului, numărul acestor accidente este de 1798, Bulgaria situându-se pe primul loc în această privinţă, la mare distanţă de Italia, cu 500 de cazuri.

 

5 COMENTARII

  1. o inmatriculez cu placere in ro daca modifica javrele taxa de prima inmatriculare…. daca nu, ramane pe bg. dc ? pt ca asa vreau eu. suntem in UE deci……dlor. guvernanti: M.U.I.E. !!!

  2. am avut un accident cu un „”bulgar””. In final mi-am reparat singur masina. In mod normal nu ma intereseaza unde inmatriculeaza omul masina dar acum chiar imi doresc schimbarea legii…..

  3. KAKA – line !!!!! Ce mai spui daca te pocneste unul cu masina din BG si la asigurari ti-o furi ORIGINAL ? Sa vezi zguduiala ce-ti furi ca o se doara fix in portofel……..

  4. Bună ziua,,,oameni buni,statul român este în mare dilemă cu banii,, vrea să scoată bani din tot ce e posibil, la putere vin şi pleacă fără să prezinte vre-o situaţie de modul cum şi pe ce au păpat banii.Vedeţi, că pe noi ne doare capul, că noi suntem cei ce trebuie să le umplem visteria.Totuşi eu, am un punct de vedere,iatăl;Să se dea o Lege,Hotărâre, ceva prin care să îi oblige pe titularii maşinilor,ca în termen de 5(cinci)zile de la intrarea pe teritoriul României,maşina,indiferent în ce ţară a fost înmatriculatăsă se prezinte la Secţia de Poliţie Circulaţie de pe teritoriul de domiciliu, pentru înregistrarea în baza de date. În felul acesta sa va ştii exact a cui este respectiva maşină şi totodată se va constata, că actele sunt în regulă.Cei ce nu se prezintă pt. luarea în evidenţă, să suporte rigorile Legii.Da, eu am maşină îmnatriculată în BG,am făcut ITP-ul, am plătit impzitul, şi asigurareaa acum în data de 27 sept.Mijloacele de transport sunt ,la ore de vârf neîncăpătore,iar programul în provincie se termină la ora 22,00,aşa că,maşina este o necesitate nu un lux.Consider că este simplă şi eficientă, această propunere,,,, cu stimă,,, GIGI M.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here