Furtul din trenul marfar care transporta armament in Bulgaria este anchetat de autoritati. 64 de focoase au disparut dintr-un tren pe ruta Zarnesti – Giurgiu.

Patru lazi, care contineau fiecare 16 focoase, au fost furate dintr-un tren care urma sa le transporte inBulgaria.
Armamentul produs la Tohan a fost incarcat in tren chiar in curtea fabricii, darmarfarul a stationat sau a incetinit de 10 ori pana la gara Giurgiu, unde a fost observata disparitia focoaselor.

Unul dintre puntele in care hotii ar fi putut fura cele patru lazi, care cantareau fiecare 100 kg, este gara din Radulesti (Teleorman), unde trenul marfar a stationat cateva ore.O alta ipoteza considera ca punctul in care lazile ar fi fost sustrase este Stanesti judetul Giurgiu.

„In loc sa asigure paza vagoanelor incercate cu componente militare, intr-o gara, unde trenul marfar a stationat circa trei ore, cei 10 jandarmi s-au uitat la televizor”, au declarat surse judiciare, citate de RomaniaLibera.ro.
Jandarmeria Romana si-a asumat vina pentru furtul de armament. Focoasele nu contin explozibil, insa pot fi folosite pentru fabricarea de bombe artizanale.

Focoasele ar putea ajunge la talibani care le-ar putea utiliza chiar împotriva militarilor români

Scandalul general de furtul focoaselor de rachetă dintr-un transport special militar este abia la început. Dacă nu este vorba de hoți de fier vechi, atunci situația se complică dramatic. Șeful Jandarmeriei și ministrul Traian Igaș trebuie să-și asume răspunderea privind modul în care a fost „păzit” trasnportul special.

„Focoasele aste sunt mană cerească pentru talibani”

Mai mulți specialiști și analiști militari – ofițeri în rezervă de regulă – susțin că
există doar două posibilități: fie este vorba de hoți „clasici” de fier vechi, fie de traficanți care ar urma să direcționeze focoasele spre diverse teatre de operațiuni. Se consideră că în ambele situații focoasele furate sunt generatoare de pericol. În cazul în care este vorba de hoți de fier vechi, există riscul producerii unor accidente cărora să le cadă victimă persoane particulare. În celălalt caz, situația este de asemenea gravă și o explicație pertinentă a venit de la fostul șef (între 2000 și 2004) al Marelui Stat Major al Armatei Române, generalul de armată, Mihail Popescu. El a declarat într-o intervenție la Antena3, că situația nu este deloc chiar așa de simplă cum încearcă să o prezinte autoritățile. „Oricine poate ansambla acele focoase. Nu este nevoie de cine știe ce pregătire tehnică. Dacă astfel de focoase ajung în mâna talibanilor, pentru ei o adevărată mană cerească, pentru că le folosesc la confecționarea dispozitivelor explosive artizanale, care produc atâtea și atâtea pagube”, a spus Mihail Popescu. Fostul șef al armatei consideră că preluarea focoaselor de către o rețea de profesioniști ai traficului de armament reprezintă „ceea ce americanii numesc <>”.

Paza n-a fost pază, sau e vorba de altceva?

În ceea ce privește paza materialelor militare din tren, vom pune față în față trei declarații. Comandantul Jandarmeriei Giurgiu, Magercu Nicolae a făcut următoarea declarație categorică în așa-zisa conferință de presă de duminică: „misiunea s-a desfăşurat standard şi au fost urmărite toate procedurile”. Fostul șef al Marelui Stat Major al Armatei din perioada 2004-2006, Eugen Bădălan, a fost și el categoric, dar în alt sens: „Iau în calcul că au fost furate pe un traseu în care furtul de materiale feroase este ceva obișnuit. Lucrul excepțional apare prin faptul că era un transport special, care avea pază. Dacă cei care îndeplineau misiunea de pază respectau procedurile standard, furtul nu se putea produce”.

Pe larg, Mihail Popescu a arătat cum trebuia păzit trenul. „Există reguli precise la transporturile speciale. Gărzile trebuie constituite pe 3 schimburi, cu caporal de schimb, un număr de jandarmi alocat pentru fiecare vagon cu armament. În toate momentele în care trenul era oprit, jandarmii trebuiau să asigure perimetrul, patrulând de o parte și cealaltă a fiecărui vagon cu încărcătura amintită. Paza unui transport special constituie o misiune de luptă. Iar când se întâmplă un eveniment cu un transport special, în maxim o oră se raportează până la nivel de ministru”.

Foarte multe voci susțin că „hoții au acționat la pont” și că furtul a fost o operă colectivă. Aceasta pentru că fiecare ladă cântărea în jur de 98 de kg, iar aruncarea lor din tren și transpotarea celor patru lăzi nu putea fi ceva facil. Nu se exclude nici măcar o eventuală complicitate a unor jandarmi. Nu se sfiește să o spună, citat de Mediafax, vicepreședintele Comisiei de apărare de la Cameră, deputatul PNL, George Scutaru : „Trebuie stabilit dacă sustragerea lăzilor cu focoase a fost un act întâmplator, hoții urmărind să fure orice dintr-un tren sau s-a acționat la comanda pentru o rețea de crimă organizată (…) Incidentul de la Giurgiu ridică un semn de întrebare asupra stării de spirit a angajaților de la MAI, puternic afectați de deciziile arbitrare privind diminuarea personalului”. Pe de altă parte, au apărut deja informații oferite de „surse judiciare” (preluate de România Liberă) din care reiese că la una dintre opririle mai lungi ale trenului pe traseu, jandarmii s-ar fi uitat la televizor.

Pentru modul în care a fost constituit și a acționat dispozitivul de pază , trebuie ca șeful Jandarmeriei române și ministrul Traian Igaș trebuie să-și asume răspunderea. Mai mulți politicieni din zona Opoziției, dar șI o serie de analiști politic au afirmat că furtul dintr-un transport special militar constituie o vulnerabilitate la adresa siguranței naționale șI solicită demisia celor doi.

Autoritățile încearcă să minimalizeze evenimentul

La „adăpostul” „anchetei aflate în derulare”, autoritățile implicate s-au ferit să dea vreo informație concretă presei. Mai mult, au încercat să minimalizeze la maxim evenimentul. Trei oficiali (purtătorul de cuvânt al MAI – Marius Militaru, un reprezentant al Jandarmeriei Române și comandatul Jandarmeriei Giurgiu au ținut duminică o așa-zisă conferință de presă, în care au aruncat praf în ochii ziariștilor. În câteva minute cei trei – apariția lor pe ecranele tv se pare că va fi momentul de vârf al carierei lor – au repetat într-un că „nu este vorba de muniție de război, elementele care au fost furate nu sunt periculoase, pentru că ele fac parte dintr-un sistem” și că s-au respectat procedurile standard. Atât și nimic mai mult.

În schimb, pe parcusul zilei, presei i s-au servit, evident „pe surse”, intoxicări peste intoxicări. Ba că respectivele focoase ar fi făcut obiectul unui contract între două firme private, ba că trenul mărfar ar fi aparținut unui operator privat (după ce la fața locului o televiziune a filmat siglele CFR, operatorul privat a „dispărut” subit), ba că toate vagoanele (numărul acestora a fluctuat de la oră la oră) aveau încărcătură similară, ba că doar un singur vagon era încărcat cu focoase etc.

Nici la nivel de ministere, cel al Administrației și Internelor, cel al Apărării (fabrica de armament care a livrat focoasele este parte componentă a unei regii aflată în subordinea MApN) nu a existat pe site-uri vreo urmă de comunicat de presă, care ar fi putut să ofere o serie de informații din categoria acelora care nu au legătură cu ancheta: destinatarul focoaselor, existența documentelor care să ateste legalitatea transportului și a exportului – adică avizele și aprobările organismelor competente în situații în care se exportă armament.

La bulgari, transparența nu este în suferință

Mai multe amănunte în ceea ce privește transportul special, s-a aflat de la oficialitățile bulgare. „Importul focoaselor furate în România a fost autorizat de autorităţile bulgare”, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului economiei şi energiei de la Sofia, citat de Agerpres. În comunicat se mai menționează că destinatarul este o companie privată care este autorizată pentru comerţ cu producţie specific militară. De asemenea, într-o emisiune la un post tv din țara vecină, ministrul bulgar al apărării, Angheloiu, a dat o serie de amănunte referitoare la natura contractului privind focoasele care urmau să ajungă în Bulgaria, la firma privată SAGE.

Focoasele furate in Romania nu erau destinate armatei bulgare, ci unei companii private din tara vecina

Focoasele pentru rachete furate in Romania nu erau destinate armatei bulgare, ci unei companii private din tara vecina, a precizat ministerul bulgar al Apararii, citat de novinite.com.

„Informatiile primite prin canele militaro-diplomatice arata ca detonatoarele erau destinate unei firme bulgaresti, ceea ce a fost de asemenea confirmat de ministerul roman de Externe”, precizeaza ministerul bulgar al Apararii, intr-un comunicat de presa.

Numele acestei companii nu a fost precizat.

Patru lazi in care se aflau cate 16 focoase pentru rachete au disparut dintr-un tren care transporta armament de la Zarnesti spre Bulgaria, disparitia fiind semnalata in Gara Stanesti din judetul Giurgiu. Parchetul Militar Bucuresti a deschis o ancheta in acest caz.

Potrivit unor surse judiciare, trenul venea de la o fabrica de armament din judetul Brasov si avea destinatia Bulgaria, iar transportul, care reprezenta export de armament, era pazit de jandarmi.

Conform surselor citate, de la Brasov spre Bulgaria trenul ar fi avut trei opriri, iar disparitia lazilor cu focoase a fost sesizata de catre angajatii CFR din Gara Stanesti (Giurgiu), care au observat ca de la unul dintre vagoane lipsea sigiliul.

Ulterior, impreuna cu jandarmii si Politia a fost constatata lipsa celor patru lazi in care se afla cantitatea totala de 64 de focoase.

 

1 COMENTARIU

  1. nu e semnificativ 4000 de oameni pana la 300 000 mai e muuuultt de tot cacxa ma s pe referendemul vostru ca nu l baga nima in seama doar comisarul bolsevic ponta

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.