Omul de afaceri din Certeze Ioan Sas este acuzat într-un dosar instrumentat de Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) că ar fi constituit un grup infracţional organizat specializat în contrabandă cu produse petroliere. Alături de certezean, în dosarul instrumentat de DIICOT mai este acuzat şi fostul şef al Serviciului Român de Informaţii (SRI) Giurgiu. Potrivit DIICOT, cei doi “au constituit un grup infracţional organizat, în scopul obţinerii unor beneficii financiare considerabile, prin introducerea în mod ilegal pe teritoriul României a unor importante cantităţi de motorină, prin eludarea plăţii taxelor vamale”. Profitul obţinut de membrii reţelei este unul ameţitor. Conform aceleiaşi surse, prejudiciul estimat ca fiind cauzat bugetului de stat este de şapte milioane de euro.

Mega-contrabandă pe Dunăre
Procurorii DIICOT au destructurat un grup infracţional organizat transfrontalier, constituit din cetăţeni români, ucraineni şi sârbi, specializat în săvârşirea infracţiunii de contrabandă cu produse petroliere. Potrivit DIICOT, coordonatorii reţelei au fost certezeanul Ioan Sas şi fostul şef al SRI Giurgiu, Ion Garagancea. Procurorii au efectuat joi 18 percheziţii domiciliare în judeţele Galaţi, Giurgiu, Constanţa, Bucureşti şi Satu Mare. “În fapt, se reţine că învinuiţii, sub coordonarea liderilor Garagancea Ion, administrator al D.G. Petrol SRL, şi Sas Ioan au constituit un grup infracţional organizat în scopul obţinerii unor beneficii financiare considerabile, prin introducerea în mod ilegal pe teritoriul României a unor importante cantităţi de motorină, prin eludarea plăţii taxelor vamale. Astfel, în perioada noiembrie 2010 – iunie 2011, membrii grupării au transportat, în repetate rânduri, de pe teritoriul Ucrainei spre România, cantitatea de peste 15.000 tone motorină”, se arată într-un comunicat al DIICOT.

Mod de operare ca-n filme
Procurorii au stabilit cu exactitate întregul mod de operare al reţelei. Astfel, combustibilul era încărcat pe nave sub pavilion străin, aparţinând învinuiţilor şi era introdus pe teritoriul României prin P.T.F. Galaţi Port, de unde era declarat ca fiind în tranzit către Serbia. Ulterior, navele acostau la km fluvial 503, în apropierea municipiului Giurgiu, unde învinuiţii rupeau sigiliile vamale şi descărcau motorina în diferite barje sau nave autopropulsate. Combustibilul era apoi comercializat prin intermediul unor firme controlate de către membrii grupării. Prejudiciul estimat ca fiind cauzat bugetului de stat prin activitatea infracţională este de 7.000.000 de euro. Procurorii D.I.I.C.O.T. au procedat la indisponibilizarea navei Jasmine, sub pavilion sârbesc, depistată cu o încărcătură de 1.000 de tone de motorină Euro 5, destinată comercializării pe teritoriul României, fără plata taxelor aferente.

Ioan Sas, o persoană discretă
Locuitorii din Certeze îl descriu pe Ioan Sas drept un om de afaceri foarte discret, fără prea multe ieşiri publice. Ioan Sas, originar din Certeze, avea închiriată o fermă în Negreşti Oaş, unde a încercat să deschidă chiar şi o fabrică de bere, un bloc de locuinţe cu spaţii comerciale şi de locuit scos la vânzare şi, bineînţeles, o firmă deschisă în urmă cu circa doi ani în Negreşti Oaş profilată pe comerţ cu produse petroliere. “Nu îl cunosc prea bine pe Ioan Sas. Ştiu că este din Certeze. Pot să spun că m-am întâlnit cu el de maxim trei ori. Nu era o fire prea comunicativă. Nu aş putea să îl caracterizez, aş face o greşeală, căci nu am apucat să îl cunosc. Ştiu numai că de vreun an şi ceva i s-a autorizat de Primăria Negreşti o firmă profilată pe comercializarea de produse petroliere. Mai are un bloc de locuinţe cu spaţii comerciale şi apartamente şi o fermă, unde parcă la un moment a încercat să facă şi o fabrică de bere. De fapt, avea o fire mai întreprinzătoare, a tot încercat tot felul de afaceri”, ne-a declarat primarul oraşului Negreşti Oaş, Nicolae Bura.

Implicaţii politice?!
Jurnaliştii de la www.replicaonline.ro susţin că fostul şef al SRI Giurgiu ar avea implicaţii în mediul politic, mai exact în PDL. “Firma controlată de fostul şef SRI, implicată în acest caz de contrabandă, se numeşte de fapt BGM Petrol SRL, din Giurgiu, fosta DG Oil SRL, şi nu DG Petrol SRL, cum, dintr-o eroare, arată DIICOT. De remarcat că, printre partenerii de afaceri ai contrabandistului Garagancea se află şi şeful unei autorităţi publice, Dan Victor Radu Niţulescu, director general al Administraţiei Zonei Libere Giurgiu, în prezent consilier judeţean şi prim-vicepreşedinte al PDL Giurgiu, dar şi fost prefect de Giurgiu. Şi un alt amănunt interesant, legat de această dată de asociatul pedelist al fostului şef SRI: Niţulescu este ştiut ca fiind unul dintre susţinătorii şi apropiaţii secretarului de stat Marin Anton, liderul PDL Giurgiu”, susţin jurnaliştii de la replicaonline.ro.

Şcolit în SRI, profit gras în civilie
Procurorii DIICOT au stabilit că printre coordonatorii grupului se află şi fostul şef al SRI Giurgiu, colonelul (r) Ion Garagancea, în vârstă de 50 de ani. Acesta a părăsit Serviciul Român de Informaţii în 16 martie 2006, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei nr.16, prin care s-a modificat Legea “Ticu”. Potrivit actului normativ, foştii ofiţeri de informaţii care au făcut “poliţie politică” au devenit incompatibili cu statutul de ofiţeri. Astfel, cel mai probabil, intuind un deznodământ aproape sigur, acesta ar fi preferat să iasă din “sistem”.
Ciprian Bâtea

http://www.gazetanord-vest.ro/2011/07/02/mega-contrabanda-cu-combustibil-via-certeze/

5 COMENTARII

  1. de uhde avea atata motorina marin anton cu corbea la firma totagro prundu?LOR LE VENEA MOTORINA PE DUNARE IN DREPTUL COM PRUNDU

  2. primaru de la prundu este si el bagat in acesta afacere , totu este intr-o legatura de cauzalitate si efect

  3. asa e de pe cand aveau benzinaria de la remus dar au fost vazuti de pescari cand descarcau la statie la 52 motorina

  4. habar nu aveti. Visati cu ochii deschisi pe marginea seantului si va freaca pe creier invidia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here